piątek, 23 września 2011

Z cyklu porad: sprzęt.


W ostatnim numerze „Maleman’a” trafiłem na artykuł traktujący o tym, że rzeczy szyte na miarę, czy robione pod nasze zamówienie (jak buty czy garnitury) są o stokroć lepsze, niżeli kupione z masowej produkcji. To fakt. Jeśli więc przełożymy tę informację na rynek fotograficzny samo nasuwa się pyatnie - czemu kupujemy aparaty z obiektywami jakie producent nam „wciska”? Obiektyw w promocji, czy tak zwany kitowy, po prostu jest. Jest to tylko fakt. Podejmując decyzje o zakupie aparatu musimy się przede wszystkim zastanowić, co tak naprawdę będziemy fotografować? Czym się interesujemy? Jaka ogniskowa będzie nam najbardziej potrzebna?

Biorąc pod uwagę ceny sprzętu - to nie jest łatwa decyzja. Warto więc ją przemyśleć i podyskutować... Ale nie ze sprzedawcą, czy na forum jednego producenta, tylko z kimś kto jest bezstronny.


Gdyby możliwe było stworzenie aparatu “na miarę”, to ja chciałbym umieścić matrycę z cannona 5d mark II w korpusie nikona najlepiej f4... Pierwszego zaprojektowanego przez Gugiaro. Tak jest zresztą do dziś - modele d2/d2x/d3/d3x czy d200/d300 projektuje Włoch, a to i widać i czuć... Ergonomia i estetyką Cannona została gdzieś w głębokich latach 90’. Ale tak dobrze nie ma, wiec ja, po latach spędzonych w stajni Nikona, zdecydowałem się na Cannona. W szkole nauczyłem się, że warto posiadać zestaw, który jest wszechstronny. Co to oznacza w praktyce?


Przede wszystkim torba. Moja, Lowepro Stealth Reporter 650 AW, pomieści wszystko. Przemyślana konstrukcja bezpieczna, nic się nam nie zaleje czy zamoczy czy porysuje, minus....jest za duża na co dzień, za ciężka...ale nie ma róży bez kolców. Bardzo wygodny pasek na ramię.


A co do jej wnętrza - aktualnie posiadam Canon 5d mark II. Wyposażony w pełnoklatkową matrycę aparat EOS 5D Mark II łączy niespotykaną rozdzielczość z możliwością zdjęć seryjnych z prędkością 3,9 kl./s oraz doskonałą jakością obrazu przy wysokich wartościach czułości ISO. Funkcja nagrywania filmów w rozdzielczości Full HD jeszcze bardziej przesuwa granice fotografii. Nie jest idealne, ale matryca rekompensuje niedogodności związane np z kiepskim autofocusem.


O zgrozo... Mam do niego oryginalny grip, a jak się dowiedziałem, nikt nie kupuje oryginału.... Oprócz mnie :) Wygodniej mi się na nim pracuje, utrzymuje dłuższe czasy etc.




Szkła.


Obiektyw szerokokątny / Sig

ma 17-35 F2.8-4.0 HSM EX. Super-szerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy charakteryzujący się dobrą jasnością i wysoką jakością wykonania (EX). Dzięki dużemu kątowi widzenia nadaje się idealnie do współpracy z lustrzankami cyfrowymi (DG). Ultradźwiękowy napęd HSM* gwarantuje niezwykle dyskretną i szybką pracę systemu pomiaru ostrości. Nowe powłoki przeciwodblaskowe niwelują refleksy i gwarantują optymalny balans kolorów. Jego nieprzeciętne możliwości doceniło wielu redaktorów, którzy przyznali mu nagrodę TIPA 2004 - 2005 - pewnie wiele jeszcze można powiedzieć... ale to nie ma sensu, ponieważ bije na głowę canona 17-40 L który kosztuje o 1500 pln więcej.


Obiektyw standardowy o stałym świetle F2.8 w całym zakresie ogniskowych. 9 listków przysłony dla przyjemnego dla oka rozmycia obrazu. Maksymalne powiększenie

1:3.8.Tokina 28-70mm F2.8 AT-x pro sv to jasny obiektyw z serii standardowej, przystosowany do współpracy lustrzankami cyfrowymi. Specjalne powłoki antyodblaskowe niwelują bliki i flary, jakie mogą się pojawiać przy zdjęciach pod słońce. Wolny Af do wolnego 5D nie jest demonem ostrości, generalnie nie jest demonem, ale plastyka obrazka urzeka, jest dobrze wykonany.
Standardowy obiektyw stałoogniskowy 50 mm F1,4 o doskonałej jakości obrazu i niewielkiej wadze. Dwa elementy o wysokim współczynniku załamania światła oraz nowy układ optyczny Gaussa pozwoliły wyeliminować astygmatyzm i zredukować różnicę astygmatyzmu. Obiektyw zapewnia wyraziste obrazy bez zauważalnych refleksów, nawet przy całkowicie otwartej przysłonie. Korzystając z 50‘tki mam wrażenie, że wracam do korzeni fotografii małoobrazkowej - tak jak kiedyś zaczynałem manualna YASHIC’ą z 50mm obiekktywem CONTAX’a.


Standardowy obiektyw stałoogniskowy / Bardzo praktyczny średni teleobiektyw o doskonałej jakości obrazu i niewielkiej wadze. 85 mm F1,8. Obiektyw zapewnia ostre i wyraziste obrazy dla wszystkich wartości przysłony. Dzięki symulacjom komputerowym obiektyw został zaprojektowany w celu zapewnienia pięknie rozmytego tła. Przednia część obiektywu nie obraca się podczas regulacji ostrości, dzięki temu wszystkie użyte filtry pozostają nieruchome. Marzenie, prawdziwy obiektyw portretowy. Bardzo go lubię.


Lampa błyskowa canon 580 ex II, szybka, prosta w obsłudze, a automatyka naprawdę pomaga w doświetlaniu kadrów.


Sekonic L-358 Flash Master Nowoczesny światłomierz, charakteryzujący się precyzyjnym pomiarem światła oraz bogactwem funkcji, czyniącym z niego niezastąpione narzędzie w ręku fotografa i filmowca.


Flash Master L-358 umożliwia pomiar światła zastanego i błyskowego we wszystkich trybach - parametry (przysłonę, czas naświetlania) można zmieniać z krokiem co 1/3, 1/2 lub 1 EV. Wynik pomiaru można zapamiętać - dostępnych jest 9 pamięci, na których można następnie dokonywać operacji typu uśrednianie itp. Na wyposażeniu znajdują się dwie wymienne głowice, pozwalające zmierzyć zarówno światło padające jak i odbite lub emitowane przez fotografowany obiekt.


Karty pamięci o róznych pojemnościach z czytnikiem Sundisk.


Soczewka Close up +3 dioptrie.


3 zestawy paluszków do lampy... Jakby co :)


W/w zestawem jestem w stanie zrobić reportaż/ portret/ zdjęcia produktowe etc. Ogniskowa zaczyna sie od 17 mm - 85 mm. Wcześniej pisałem, że wystarczy jeden, na początek 24-70 i damy radę.



Zanim zasugerujecie się opinią z forum kogoś, kto napisał 1500, 100 czy 900 notek i nigdy nie dotykał danego obiektywu, pójdźcie lepiej do sklepu i zróbcie próbne zdjęcia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz